Tryathlete #1

Enige tijd geleden liet ik me door coach Jan overhalen om me in te schrijven voor 1/8 Triatlon. Ruim 400m zwemmen, 20km fietsen en 5km rennen. Over dat rennen maak ik me niet zo druk maar de rest?

Gelukkig is Jan een ervaren triatleet. Hij deed aan wedstrijden overal ter wereld mee, ja ook die op Hawaii. Zijn snelste Iron man tijd? 9.29u, waarin hij de marathon volbracht in 3.20u. Van zo’n marathon tijd kan ik alleen maar dromen, laat staan dat ik daarvoor nog 4km moet zwemmen en 180km moet fietsen. Echt, respect. Ik ben dus in goede handen :-).

Twee weken geleden begon ik na mijn welverdiende vakantie aan mijn Triatlon schema. Hoe dat eruit ziet? Druk, heel druk. Maar ik vind het heerlijk om weer zoveel te kunnen sporten. Het helpt me ook echt mijn hoofd leeg te maken na een drukke werkdag. Die heb ik de laatste tijd veel want ik ben pas van functie gewisseld en mijn oude functie staat nog vacant, ik heb nu dus even een duobaan waardoor mijn hersenen overuren draaien. Des te fijner om die wat ontspanning te geven tijdens het sporten.

Oké terug naar het schema. Mijn week ziet er ongeveer zo uit:
Maandag – Crossfit
Dinsdag – Yoga
Woensdag – Hardlopen, interval training van max 60 minuten
Donderdag – Crossfit
Vrijdag – Rust
Zaterdag – Zwemmen, fietsen, klein stukje lopen
Zondag – Rennen, fietsen, lopen

Twee weken geleden begon ik met het schema en het gaat me goed af. Soms is het wel even lastig om het schema tussen mijn werk- & privé agenda in te passen maar tot nu toe lukt het redelijk. Soms wissel ik een training om als ik teveel spierpijn heb. Of skip ik iets.  Iets wat ik geleerd heb van mijn vorige sportperiode waar ik iets te enthousiast bezig was. Hello lopersknie….

Fietsen en zwemmen zijn echt totaal nieuw voor mij. Hoog tijd voor wat bijles dus! Afgelopen weekend lag ik om 8u ’s ochtends  in het zwembad met coach Jan voor wat technieklesjes. Heel wat voor mij want ik ben echt geen ochtendmens. Jan komt er al snel achter dat ik ‘week’ ipv zwem. Schoolslag is prima maar dan wel wat harder. Oeps. Hij doet even voor hoe het wel moet. Oké, even een baantje oefenen. Pff ik ben kapot na 25m. Werk aan de winkel dus.

Daarna is het nog tijd voor een lesje borstcrawl. Ik kan dit echt helemaal niet. Maar met de tips van Jan kom ik al een heel eind maar ik denk dat schoolslag mijn voorkeur heeft. En wat blijkt, met de nieuwe schoolslag techniek kan ik de ene snelste baan goed bijhouden. Jan houdt de snelste baan makkelijk borstcrawlend bij, met één freaking arm…. Baas boven baas.

Page31

Na het uurtje zwemmen stappen we op onze fietsen. Ook hier brengt Jan me de nodige techniek bij. Ik moet namelijk een molentje maken ipv alleen maar trappen. Dus trappen en trekken. Huh? Best lastig als je al 31 jaar hetzelfde fietst. En dat schakelen moet ik ook nog aan wennen. Ik heb op mijn eigen fiets niet eens handremmen haha. Maar oefening baart kunst. Na 20km begin ik het aardig door te krijgen. Maar ook hier is werk aan de winkel.

Page41

En aan die fietsbroekjes moet ik ook nog even wennen 😉 .

Verder heb ik Crossfit weer rustig aan opgepakt. Ik doe nog niet te gek met gewichten en vind het vooral belangrijk dat ik de techniek goed uitvoer en geen last van mijn knie krijg. De bedoeling is namelijk dat ik sterker word zodat ik minder blessuregevoelig ben. Niet dat ik blessures oploop. So far, so good. Wel veel spierpijn haha. Maar ach, no pain no gain.  En superleuk om weer samen met Lin te sporten, want met hardlopen houd ik die Speedy niet meer bij.

Page61

Maar ren je dan nog een beetje? Ja een beetje ja. Het voelt wel gek om maar 1x in de week te lopen maar ik vind het wel even prima zo. Even de focus op een wat kortere afstand om het tempo ook weer wat omhoog te krijgen. En ik maak me niet heel druk om die 5km. Alhoewel ik daarvoor natuurlijk nog wel even moet zwemmen en fietsen. Gelukkig ben ik een Diesel dus misschien komt het mijn pace alleen maar ten goede :-).

Page51

Nog een kleine 8 weken te gaan. Are you Joining My Road?

No Comments Yet.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.