PERSONAL: SPORTDOELEN 2018

Ik heb wat opstartproblemen dit jaar maar ik denk nu toch wel echt klaar te zijn voor 2018. Vandaar ook iets later mijn sportdoelen op een rijtje.

Girl on a Mission

Yes, ik ga dit jaar door met mijn missie om als eerste Nederlandse vrouw een marathon te lopen op alle 7 continenten én de Noordpool. Ik tikte Europa, Afrika, Noord- én Zuid Amerika al af en dit jaar loop ik op 2 juni de Arctic Marathon op de Noordpool. Verder sta ik al een tijdje ingeschreven voor Antarctica in 2019 (iets met een wachtlijst) en wil ik dit jaar nog een mooie marathon uitzoeken op een (of twee) van de andere continenten.

Hardlopen

Ik wil dit jaar mijn gemiddelde pace verbeteren. Vorig jaar was echt bedoeld als opbouw jaar naar een pijnvrije marathon na mijn blessures. Dat is gelukt maar om die reden heeft snelheid weinig aandacht gehad. Dit jaar wil ik met interval training mijn duurloop pace wat omhoog krijgen. Het schema van coach Jan ligt al klaar, zin om weer wat meer op snelheid te gaan trainen! Dat betekend trouwens ook wel consequent core & heup oefeningen doen om die blessures buiten de deur te houden.

Verder is een marathon onder de 4u nog steeds een droom maar dat bewaar ik wel een keer voor een snel parcours, hoogstwaarschijnlijk Berlijn of gewoon in mijn vertrouwde Rotterdam. In het buitenland wil ik vooral comfortabel lopen en genieten van de race, zonde om dan constant op mijn klok te kijken!

CrossFit

Vorig jaar stond CrossFit op een iets lager pitje door twee marathons en een sprint triatlon. Het laatste kwartaal was ik weer 3x per week in de box te vinden. Knetterzwaar na een periode van duurtrainingen maar mijn lijf werd er een stuk gelukkig (en slanker) van.

Ik wil echt proberen 3x per week krachttraining te blijven doen. Ik zal dit wel iets moeten aanpassen met mijn marathon ambities. Het plan is nu om 2x in de week een WOD mee te pakken die goed in mijn marathon schema passen. Verder wil ik dan nog 1x per week in de Open Gym movements oefenen welke niet te belastend zijn voor mijn benen. Voornamelijk pull ups, toes 2 bar en (handstand) push ups zou ik graag dit jaar RX willen kunnen uitvoeren ipv Scaled. En dat betekend oefenen, oefenen, oefenen.

Heel stiekem hoop ik ook dat ik dit jaar kan meedoen aan onze eigen Club Games. Of dit realistisch is met mijn marathon plannen van dit jaar? Geen flauw idee, dat beoordeel ik wel na de marathon. First things first!

Zwemmen

Zwemmen begint steeds leuker te worden. Borstcrawl gaat elke week iets beter maar er is nog voldoende ruimte voor verbetering. Om die reden volg ik in februari weer een gevorderden cursus bij Madelon. Dat wordt 4 zondagochtenden helemaal naar de gedver gaan maar dit gaat me hopelijk wel helpen om eindelijk die 500m achter elkaar te kunnen borstcrawlen.

Triatlon

Ja, die halve Iron Man staat even in de koelkast. Met teveel onzekerheid op 2 van de 3 onderdelen leek het me niet slim om dat plan door te zetten. Dit jaar wil ik focussen op comfortabel 500m zwemmen en mijn gemiddelde tempo op de fiets en afstanden wat uitbreiden. Ik kijk nu al uit naar gezellige zomertochtjes op de fiets (met taart tussendoor haha).

Ik sta trouwens wel ingeschreven voor een sprint triatlon eind mei. Een week voor de Arctic Marathon haha. Ach, lekker ontspannen en voor de fun laat ik deze misschien wel gewoon staan. We zien wel!

Yoga

Ja, toch bijna weer vergeten. Mijn streven om 1x per 2 weken een yoga lesje mee te pakken. Ik merk gewoon dat mijn lijf hier echt heel blij van wordt. Heel fijn om af en toe een lesje next lever stretchen mee te pakken bij Hot Yin Yoga. De uitdaging wordt wel om hier echt tijd voor vrij te maken.

Rust

Rust is ook trainen! Ik wil elke week 1 tot 2 dagen volledige rust inbouwen, zeker aangezien ik een aantal dagen in de week 2x sport.

Verder wil ik gaan werken de-load weken waarin ik actieve rust neem. Je blijft dan wel trainen maar met een lagere intensiteit waardoor je lijf beter kan herstellen. Ik ga na 6-8 weken, dit ga ik nog even uitzoeken, een de-load week inbouwen. Benieuwd hoe dit mij gaat bevallen!

FUN

En verder wil ik gewoon weer net zoveel lol hebben met sporten als vorig jaar. Terwijl ik mijn jaarvlog aan het editen was heb ik zo hard moeten lachen, heerlijk. Liefde voor al mijn sport buddies.

En hoe zit het met jullie sportdoelen? Al mooie plannen voor dit jaar? Laat het me weten in de comments!

Liefs,
Joanne

Beelden: Vivienne Magalie Fotografie

4 Comments
  • Sofie
    januari 9, 2018

    Weer pittige plannen! Kijk er al naar uit alles te kunnen volgen 😉 Voor mij staat er in April mijn eerste marathon op de planning. Excited much! Succes!

    • Joanne
      januari 9, 2018

      Spannend! Gaat helemaal goed komen die marathon!

  • Jolanda
    januari 9, 2018

    Zoooo, mooie plannen! Leuk om te volgen. Voor mij dit jaar een paar korte tri’s en meer tijd voor reflectie en ontspanning

    • Joanne
      januari 9, 2018

      Oh dat is ook zeker belangrijk! Ik ga mijn best doen dat ook echt in te bouwen dit jaar. Succes met je tri’s!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.